Divatdiéták, avagy napjaink táplálkozási szokásai

Az egészséges életmód, a táplálkozás egészségre gyakorolt hatásának előtérbe kerülésével, egymás után jelennek meg az újabbnál újabb sztárdiéták.  Az óvatlan tájékozódó könnyen elveszhet a dömpingben, és az ultramodern étkezési irányzatokról is kiderülhet, hogy mégsem olyan egészségesek, mint azt a hívek gondolják. Sok olyan módszer él a köztudatban, amelyek – rövidtávon – biztos sikerrel járnak. Azonban a tartós “kilók feletti győzelem” nem következik be, mivel a leadott súly gyorsan visszarakódik.

Ennek oka legtöbbször az, hogy olyan diétákkal próbálkozunk, amelyek távol állnak a kiegyensúlyozott táplálkozástól, hosszú távon nem tarthatók, az anyagcserét – sokszor a hormonrendszer működését is – előnytelenül befolyásolják. Az alábbi összeállításban említést teszünk olyan fogyókúrákról, amelyek nagy része csak rövidtávon vezet sikerhez. Akadnak köztük olyan diéták is, amelyeknek hosszú távú hatását nem ismerjük még, mások pedig bizonyos betegségek fennállásakor lehetnek segítségünkre. Lássunk közülük néhányat.

Atkins-diéta

A Dr. Robert C. Atkins által kialakított diéta lényege a magas protein bevitel és a szénhidrátok szinte teljes mértékű elhagyása. A szénhidrátok elhagyásával a szervezet úgy érzékeli, mintha nem jutna elegendő táplálékhoz (gyakorlatilag mintha éheznénk), és elkezdi elégetni a lerakodott zsírokat. Mivel a diéta első két hete elég szigorú, a kezdeti fogyás gyors és látványos.. A diéta igen népszerű volt szerte a világon, ám hosszú távon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket

Barlanglakó-diéta

Az őskori barlanglakók diétáját modellező fogyókúrában a hangsúly a húsra, a magvakra, a növényekre helyeződik. A finomított ételek, a rizs, a kenyér, a liszt teljesen hiányoznak e fogyókúra követőinek étlapjáról. A diéta veszélyes lehet, mivel meglehetősen magas zsírbevitellel jár együtt.


Body building diéta

A body building – magyarul testépítő – diéta az izomtömeg növelésére és a testzsír csökkentésére irányul. A diéta alapját az edzésprogram jelenti, amely 45 perc kardió- tréninggel (alacsony intenzitású, ciklikus, folyamatos mozgás, kocogás, evezés, kerékpározás) kezdődik. Reggelire zabkását, fehérjesavót és tojásfehérjét javasol. Három órával később csirkemellet kell készíteni egy evőkanál lenmagolajjal. A következő két étkezésben grépfrútlé szerepel, a reggelihez képest több fehérjesavóval, ugyanannyi tojásfehérjével. Ezt követően kétóránként folytatódik az evés, amely leginkább csirkemellet, proteinport és tojást tartalmaz. Ha valaki nem végez magas intenzitású, hosszan tartó edzést naponta kétszer, akkor a fentiekben írt diéta egyáltalán nem javasolt és kifejezetten veszélyes lehet! Meg kell jegyezni, hogy a rendkívül magas fehérjebevitel csak abban az esetben indokolt, ha az illető szteroid készítményt szed. Jómagam mélységesen ellenzem a tiltott szerek alkalmazását és ezzel együtt a body building diétát!

Body for life diéta

A body for life – magyarul test az életért – diétát elsősorban azoknak az embereknek ajánlják, akik nagy hangsúlyt helyeznek testük tökéletessé formázására. A diéta 12 hétig tart és intenzív fizikai aktivitással párosul. A fehérje és komplex szénhidrátok fogyasztása képezi az alapját. A tojás és tejtermékek mellett külön fehérjekoncentrátum is szerepel a menüválasztékban. Naponta hatszor kell étkezni, reggelire szénhidrátot fogyasztani, a nap hátralevő részében pedig csirkehúst, mivel az sok fehérjét tartalmaz, kevés zsír mellett. Minden nap edzeni kell, amely kardio- és súlyzós mozgásprogramból tevődik össze. A diéta és a megfelelő edzésprogram nagy hányadban kiegyensúlyozott fogyást és kedvező testösszetétel-változást eredményezhet.

Celebrity diéta

A celebrity – magyarul ünnepelt – diéta azoknak a fogyókúráknak a gyűjtőneve, amelyeket hírességek alkalmaztak saját magukon. Többségük alacsony szénhidrát- és kalória bevitellel, emellett magas fehérjetartalmú ételekkel jellemezhető. Néhány diétában egy “mágikus” hatású ital is szerepel, amely a fogyást gyorsítja. Más típusoknál a grépfrútfogyasztást teszi kötelezővé a főétkezések mellett. A celebrity diéta meglehetősen szélsőséges megoldást kínál a fogyáshoz, éppen ezért veszélyes mellékhatásokat hozhat létre (hormonzavart, anyagcserezavart, szívműködési zavarokat), ezért alkalmazását nem javasolom.

Evers-diéta

Dr. Joseph Evers fejlesztette ki. A lényege, hogy tartósítószer és adalékanyag mentes nyers ételeket kell fogyasztani. A természetes bor és brandy fogyasztható, viszont tiltott a só, cukor és az édesség. A zöld növények nem javasoltak, viszont a teljes kiőrlésű gabonából készített ételek, sajt, friss, nyers tojás és hús igen.

Vélemény:

inkább egészségügyi diéta, mint fogyókúrás, a sclerosis multiplex betegség kezelésénél szokták alkalmazni. Emellett a szénhidrát gazdag és zsírszegény táplálékkal a szervezet túl kevés létfontosságú zsírsavhoz jut, ami nem éppen előnyös az egészséges szervezet számára. A nyers hús és tojás fogyasztása fertőzésveszélyt is magában rejthet.

“Faragó”-diéta

A kilófaragó-diéta egy tapasz felragasztását takarja, amely két vegyületet rejt magában. Az egyik a Fucus Vesicolosus, amely a tengeri hínár egyik alkotóeleme, a másik a Garcinia Cambogia, amely egy népszerű keleti herbárium. Mindkét komponens az emésztést serkenti, ezáltal a súlyvesztést fokozza. A tapasz alkalmazása előtt mindenképpen javasolt az orvosi konzultáció.

Fit for Life-diéta

A Fit for life étrendről az 1980-as években Harvy és Marilyn Diamond írt könyvet. Egyik céljuk az volt, hogy a fogyni vágyó olvasó életmódváltással veszítsen súlyt – ezáltal megtartva egészségét –és ne hirtelen elkezdett, majd abbahagyott diétával kísérletezzen. A másik, hogy az érintettek a diéta után is hűek maradjanak az egészséges életmódhoz, beleértve a mozgást is! Harvy és Marilyn Diamond, hogy étkezéseink során ne kombináljunk egyes tápanyagcsoportokat egymással, hiszen egyik-másik jelenléte csökkenti a hasznosulást és a felszívódást (például ne együnk egyszerre állati eredetű fehérjét és összetett szénhidrátot, vagyis tésztát, rizst vagy kenyeret!).. A diétának nincs tudományos alapja, emellett vitaminhiányhoz vezethet. Akik gyomorsavtúltengésben szenvednek, azoknak ez a diéta egyáltalán nem, vagy csak nagy körültekintés mellett javasolt.

Fehérjepor-diéta

A fehérjepor-diétát először 1996-ban publikálták. Nagyon hasonlít az Atkins-, illetve a Zóna-diétára. Magas fehérje és zsírbevitelre épít, emellett nagyon kevés szénhidrátot engedélyez (30-50g/nap). Az aktivitás szintjétől függ, hogy mennyi többlet szénhidrát fogyasztható. A diéta alatt mindent pontos adagokban kell fogyasztani és csak a meghatározott időpontokban. Emellett szükséges fehérjeport fogyasztani. A diéta nehézsége az, hogy szinte lehetetlen pontosan regisztrálni a bevitt szénhidrát mennyiségét, arról nem is beszélve, hogy sokszor cukorhiány jön létre. Semmi bizonyítékunk nincs arra, hogy az állandó inzulinmonitorozás segít a súlycsökkentésben.


Gerson-diéta

Vegetáriánus étrend. Lényege, hogy 8 és 19 óra között meg kell inni 13 pohár zöldség vagy gyümölcslevet, ami sárgarépából, zöldsalátából, zöldpaprikából, vörös káposztából, petrezselyemgyökérből vagy almából készült, reggelire ajánl vízben főtt zabkását, vízben párolt gyümölcsöket, fél banánt, aszalt gyümölcsöket, frissen facsart narancslét; ebédre és vacsorára ugyanazt – nyers saláta, zöldségleves, héjában sült burgonya párolt zöldségekkel, friss gyümölcs.

Vélemény:

inkább méregtelenítő kúra. A zsírmentes táplálkozás hosszú távon ártalmas az egészségre, gondoljunk csak a zsírban oldódó vitaminokra. Bizonyos súlyos betegségek fennállásakor kifejezetten kedvező hatást vált ki.

GI- diéta

Az ételek glikémiás indexe alapján összeállított étrend, amelyben a főszerepet az alacsony glikémiás indexű ételek, élelmiszerek játsszák. Az étrend csak olyan ételekből áll, amelyek kis mértékben, vagy lassan emelik a vércukorszintet.A glikémiás index azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszer vércukoremelő hatása százalékos arányban hogyan viszonyul a cukorhoz. Például a fehér kenyér ugyanakkora vércukor-emelkedést hoz létre, mint maga a cukor, így glikémiás indexe (GI): 100.

Az index kiszámításánál azonos mennyiségeket veszünk figyelembe. Például egy kanál méz vagy egy falat kenyér s ennek megfelelő mennyiségű cukor. A glikémiás indexnek azért van jelentősége, mert a magas vércukorszint után egy úgynevezett “visszacsapás” jön létre: ilyenkor a vércukorszint lecsökken.

Az ételeket glikémiás indexük alapján három nagy csoportba sorolhatjuk:

  • magas (burgonya, banán, mazsola, cukor stb.),
  • közepes (spagetti, zabkása, narancs, szőlő stb.),
  • alacsony (alma, lencse, bab, tej, paradicsomleves stb.)

GI-jű. Különböző állapotokban (edzés, illetve verseny előtt), betegségekben (cukorbetegség) különféle ajánlások születtek, hogy milyen glikémiás indexű ételt fogyasszunk. Az élelmiszerek vércukoremelő hatását természetesen számos tényező befolyásolja.

Rosttartalom:

minél magasabb az élelmiszerek rosttartalma, annál kevésbé emelkedik a vércukorszint. Oka az, hogy a vízoldékony rostok csökkentik az ételek vékonybélben tartózkodásának idejét, fokozzák a bélmozgást, ezáltal csökkentik a cukrok bontásának ütemét is.

Zsír és fehérje:

minél magasabb az ételek zsírtartalma, annál többet időznek a gyomorban, ezáltal a cukor vékonybélben történő felszívódása csökken. A fehérje fokozza az inzulinválaszt, ezáltal a glükózszint kevésbé emelkedik.

Amilóz-amilopektin arány:

az amilóz főzés során gátolja a keményítő duzzadását, s mivel hidrogénkötéseket hoz létre, ezért az emésztés ütemét csökkenti. Minél magasabb az étel amilóztartalma, annál kevésbé emelkedik a vércukorszint étkezés után.

Ételkészítés:

a főzés, őrlés, tartósítás mind elsődlegesen befolyásolja a cukrok felszívódásának sebességét. A magas keményítőtartalmú ételek főzés hatására elvesztik állagukat, így emészthetőségük javul. A főzési idő növelésével a cukor felszívódási képessége nő. Az őrölt alapanyagból készült ételek több vizet vesznek fel főzés közben, ezáltal könnyebben ürülnek a gyomorból és a cukorválasz nő. A tartósítás hatására nő a cukorválasz. Ha összehasonlítjuk a friss alma, a tisztított alma és az almalé vércukoremelő hatását, azt látjuk, hogy a lé növeli leginkább a cukorszintet, de nem tartósan, hanem igen rövid ideig marad magas szinten. A hámozott alma közepes mértékben, a friss alma legkevésbé emeli a vércukorszintet.


Hay-diéta

Dr. Howard Hay fejlesztette ki. A lényege, hogy olyan étrendet alkalmaz, ami 80 % lúgképző és 20 % savképző élelmiszerekből áll. Ezen kívül javasolt ebédre fehérje fogyasztás, vacsorára szénhidrát fogyasztása.

Hay a fogyasztandó élelmiszereket 3 csoportra bontja:

  • koncentrált fehérjékre, mint például a hús, hal és tejtermékek,
  • savanyú gyümölcsök és a koncentrált szénhidrát dús élelmiszerekre, mint például a gabonatermékek, burgonya,
  • cukor, cukortartalmú élelmiszerek és a semleges élelmiszerek csoportjára, mint a zöldségek, zsírok és fűszerek.

Fontosnak tartja, hogy az első két csoportba tartozó élelmiszereket együtt ne fogyasszuk.

Vélemény:

  • a fehérje és a szénhidrát tartalmú élelmiszerek nem egyidejű fogyasztása során a fehérjék kiegészítő funkciója nem érvényesül. A z élelmiszerek nagy része tartalmaz különböző arányban mind fehérjét, mind szénhidrátot, ezért a különválasztás nehezen kivitelezhető. A Hay féle diéta hatására a táplálkozás kiegyensúlyozatlan lesz.

Háromnapos diéta

A háromnapos diéta – mint ahogy a neve is elárulja – három napig tart. Azt követően két “szabadnap” jön, majd a fogyókúra újraindul.

Az első nap kávéval kezdődik (cukor nélkül), majd egy főtt tojás, egy szelet pirítós kenyér és fél banán következik. Ebédre egy adag túró vagy tonhal, és 8 darab korpovit keksz kerül terítékre. A vacsora 2 marhaszeletet, egy csésze brokkolit, fél csésze répát, fél banánt, fél adag vanília jégkrémet takar. A másik két nap majdnem ugyanezt jelenti. A siker addig tart, amíg a fogyókúra tart, mivel az energiabevitel igen alacsony. Az esetek jelentős hányadában a leadott kilók visszarakódnak.

Hollywood-diéta

A diéta Hollywoodból indult, ezért kapta ezt a nevet. Kétnapos csodakúráról van szó, amely 2,5-5 kg fogyást eredményez. A diéta alatt nem fogyasztható kávé, tea, alkohol és a cigaretta sem megengedett. Ehelyett kizárólag gyümölcsleveket ihatunk. A diéta nagyon alacsony kalóriabevitelt jelent, ezért sokszor gyengeség, fáradtság jelentkezhet. A legtöbb esetben a leadott kilók hirtelen “visszajönnek”.


Norbi Update

A Norbi Update módszere étrendi alternatíva, amely egy kódrendszeren alapul. Minden egyes étel és ital egyes, kettes vagy hármas kódot visel, amely két alapvető dologtól, az ételek vércukorszint-emelő hatásától, illetve a zsírtartalmától függ. Egyes számot azok az ételek kapnak, amelyek a vércukorszintet legkevésbé emelik. Kettest a közepes mértékben, 3-ast a nagymértékben emelők kapják. A módszer ajánlást ad arra, hogy az eltérő Update-kóddal ellátott ételeket melyik napszakban fogyasszuk.

A Norbi Update szerint javasolt a napi négy étkezés:

  • reggeli,
  • ebéd,
  • uzsonna,
  • vacsora.

Mennyiségi korlát gyakorlatilag nincs, viszont az ételek napszaki elosztását nagyon fontosnak tartja. A módszer akkor járhat sikerrel, ha megfelelő edzésprogrammal társul.

Kushi diéta:

Michio Kushi nevéhez fűződik. Többnyire rákbetegeknek javallt, makrobiotikus diéta, holisztikus filozófiai alapokkal. Javasolt makrobiotikus vagy orvos ellenőrzése mellett végezni. A makrobiotikus tapasztalat szerint a legjobb egészséget, az életerő jelenlétét a fiziológiai határokat figyelembe véve minél lúgosabb vér PH értéke biztosítja.

Az étkezések összetétele:

50 – 60 %- ban szemes gabona valamilyen formában, 25 – 30 % zöldség, 5 % tengeri sóval készített leves, hüvelyesek 10 % – ban, tengeri növények 5 % – ban.

Rendszeres fogyasztásra ajánlott élelmiszerek:

tengeri növények pl. agar-agar, csicseri borsó, zöld lencse, tofu, köles, árpa, apró – és közepes szemű barna rizs, kukorica, szemes búza, rozs, hajdina, káposzta, kel, petrezselyem, hagyma, gyermekláncfű, sárgarépa, karfiol, vizitorma, tök, retek.

Tiltott élelmiszerek:

  • vörös és kékhúsú halak, vörös húsok, vadak, szárnyasok, füstölt és pácolt húsok, tojás, felvágottak, szalámik, tejtermékek, finomliszt, konzervek, permetezett, tartósítós élelmiszerek, sokféle vitamin, pl. C, B1, B2, B6, B12 stb. pisztácia, kesudió, mogyoró, méz,csokoládé, szacharin és mesterséges édesítőszerek, finomított cukor, juharszirup, kávé, tea, szóda, üdítő, alkohol, vaj, margarin, trópusi gyümölcsök, ezekből készült gyümölcslé, paprika, cukkíni, spenót, sóska, burgonya, spárga, édeskömény, paradicsom, padlizsán, édesburgonya.

Alkalmanként fogyaszthatók:

zabpehely, rozspehely, kukoricadara, kovásztalan kenyér, teljes búza tészták, tenger gyümölcsei és a fehér húsú halak, zeller, zöldbab, borsó, karalábé, vöröskáposzta, jégsaláta, gomba, bab, szójabab, vörös lencse. A főzéshez leginkább a kukoricaolajt és a szezámolajt ajánlja.

Vélemény: a nem körültekintően végzett makrobiotikus diéta fehérje, vitamin és ásványi anyag hiányhoz vezethet.

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: