Már megint édességre fáj a fogad? Nem véletlenül

 

 

A fogyókúrázókat és a tudósokat egyaránt foglalkoztatja: miért sóvárgunk gyakrabban az édes, zsíros ételek, mint egy szép, érett alma után? A szakemberek szerint a bizonyos ételek utáni vágyakozás több okra is visszavezethető. Egyfelől evolúciós okai vannak, másfelől pszichológia tényezők is befolyásolhatják, harmadszor pedig sokszor csupán arról van szó, hogy a szervezetünknek szüksége van egy bizonyos fajta táplálékra.

Andrew Hill professzor, a Leeds Egyetem Pszichiátriai és Viselkedéstudományi Intézetének vezetője fontosnak tartja leszögezni, hogy az ételek utáni vágyakozás nem azonos az éhség érzetével. Az éhség ugyanis a test jelzése, hogy energiára és tápanyagra van szüksége, az előbbi azonban ennél sokkal összetettebb dolog. „Aki éhes, az lényegében bármit megenne. Aki viszont sóvárog valami után, az egy konkrét ételre vágyik, és ennek az agyban lévő bizonyos kémiai összetevőkhöz van köze, például a dopaminhoz vagy az opioidokhoz”
 – fejtette ki a Roehampton Egyetem pszichológusa, dr. Leigh Gibson.

A természetes kiválasztásnak köszönhetően szervezetünk mindig tudja, hogy mire van szüksége – éppen ezért figyelmeztet minket -, de ez nem azt jelenti, hogy minden esetben engedjünk a hamburger vagy a pizza kísértésének. Sajnos az elkényelmesedett életmód és a szokás hatalma miatt rengeteg feldolgozott, tápanyagban és vitaminokban szegény élelmiszerrel terheljük túl a szervezetünket. Ha éhségérzet vagy sóvárgás során megfigyeljük testünk jelzéseit, megtanulhatunk okosan nassolni és a szükséges tápanyagokat a megfelelő formában magunkhoz venni.

Magas cukortartalmú ételek

Az édességek utáni sóvárgás lehet kimondottan a szén-, a króm-, a foszfor- vagy a triptofánhiány jele, de a szervezet általánosságban véve ilyenkor az alacsony vércukorszint helyreállítása érdekében jelez. Ha ezen egy nagy adag fagylalttal vagy süteménnyel próbálsz segíteni, azzal csak a vércukorszintje jojózását fogod előidézni, ami – nem titok – hosszú távon a kettes típusú diabétesz kialakulásához vezet.

hungry-woman

Érdemes friss gyümölcsöket, krómban gazdag brokkolit vagy szőlőt, magas foszfortartalmuk miatt gabonaféléket, zöldségeket, tejtermékeket vagy csirkehúst választani, a kénhiányt káposzta, retek, vagy karfiol, a triptofánhiányt pedig mazsola, édesburgonya, sajt vagy spenót fogyasztásával pótolni.

Ha kimondottan csokoládéra fáj a fogad, akkor nem biztos, hogy csak a boldogsághormonok felszabadítására, hanem magnéziumra is szükséged van. A táplálkozási szakértők szerint a föld lakosságának 80%-a bizonyos szintű magnéziumhiányban szenved, így nem csoda, hogy olyan népszerű gondűző a csokoládé. Ha szereted a zöldségeket, gyümölcsöket, magvakat vagy a magas kakaótartalmú étcsokoládét, akkor jobb, ha inkább ezekből nassolsz.

cpic3903_nassolas

Íme egy finom és egészséges alternatíva arra, ha valami édességre vágyik: keverj zabkorpát egy pohár kefírbe vagy joghurtba, hagyja fél órán át állni, majd ízlés szerint gyümölcsökkel és egy kis mézzel ízesítve fogyaszd el. Minél változatosabban táplálkozol, annál több hasznos ásványi anyag, vitamin és tápanyag szívódik fel a szervezetedben, ami természetesen a közérzeteden is meglátszik majd.

Ha nem tudsz lemondani a péksüteményekről és tésztás ételekről, válaszd az összetett szénhidrátokat tartalmazó, magas rosttartalmú és teljes kiőrlésű termékeket (durumtészta, tönkölykenyér, barna rizs). Tudtad, hogy a nitrogéntartalmú fehérjék hiányának első jele az édességek megkívánása? Mivel a szénhidrátokkal szemben a fehérjék nem ugráltatják a vércukor szintünket, ezért ilyenkor a halfélék, a magvak és hüvelyes növények tökéletes alternatívák lehetnek. A fehér kenyér és a feldolgozott lisztes termékek, tészták kívánása króm hiányra vezethető vissza. A króm szabályozza az inzulinszintet

Sós ételek

Előfordul, hogy fáradtság és kimerültség esetén szénhidrátok mellett sós ízekre vagy épp zsíros ételekre vágyunk. Az antistressz hormonként is ismert kortizolt termelő mellékvese – amelynek mirigyei kedvelik a sót – kimerülésének köszönhetően erre az ingerre célszerű olyan egyszerű szénhidrátokat, sót vagy koleszterint tartalmazó ételek fogyasztásával reagálni, amiket a páros szerv képes gyorsan hasznosítani. A sült burgonya és a chipszek mellett azonban kloridot kecsketejből és zsírban gazdag halakból, szilíciumot pedig kesudióból, földimogyoróból és mandulából is nyerhetünk.

Olajos vagy zsírban gazdag ételek

Lehet, hogy egyszerűen rajongsz az olajban sült fogásokért, de ha csak újabban kívánod a zsírosat, akkor esélyes, hogy tudat alatt kalciumra vadászol, amire nemcsak a csontozatnak, de a szívnek, az izmoknak és az idegrendszernek is szüksége van a megfelelő működéshez. Kalciumot a tejtermékeken kívül sok levélzöldségben is megtalálsz, sőt bátran használhatod ízesítésre a mákot, a szezámmagot és a petrezselymet.

31137.mak.w

Vörös húsok

A vashiány ellenszere valóban lehet a stake, a hamburger vagy a marhapörkölt, de aki ezeket rendszeresen és nagy adagokban eszi, a vas-, cink- és fehérjepótlás mellett számolhat keringési zavarokkal és szívproblémákkal is. Az American Journal of Epidemology szerint egyébként a menzesz alatti nagyobb mértékű vashiány még inkább súlyosbítja a nők PMS tüneteit. Tudtad, hogy a spenótnak, a hüvelyes zöldségeknek, vagy az aszalt szilvának, a fügének és más szárított gyümölcsöknek is magas a vastartalma?

117409_fuge-600-201510171320

Sajtos ételek

Egy tál sajtos makaróni vagy pizza utáni erős sóvárgás szintén a zsírsavak hiányának jele lehet. Kutatások bizonyítják, hogy az omega-3 zsírsavak csökkentik olyan krónikus megbetegedések kialakulásának kockázatát, mint az ízületi gyulladások, daganatok vagy szívproblémák. A változatosság kedvéért azonban jobb, ha nem mindig a gyors kajára esküszöl, hanem beiktatod étrendjébe vadon élő lazacot, nyers diót, lenmagolajat és őrölt lenmagot is.

 

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: