Gyerekek és a helyes táplálkozás??

Nap mint nap halljuk, hogy milyen fontos szerepet tölt be az egészséges táplálkozás a betegségek megelőzésében, s mégis, rendkívül nehéz a már rögzült táplálkozási szokásainkon változtatni. Szülőként sokat tehetünk azért, hogy a gyermek kialakuló egészségtudata a saját egészségét szolgálja. Az óvodáskorban kialakított, elsajátított táplálkozási szokások, illetve ismeretek nagyon meghatározóak a későbbiekre nézve, sokszor az egész felnőtt életre nézve is. Ez az időszak a személyiségfejlődés, a tudatformálás tekintetében a legfontosabb időszak. A táplálkozási szokások már gyermekkorban kialakulnak, hiszen a kicsik ilyenkor tanulják meg a helyes ételválasztást, az étkezési ritmust, ebben a korban formálódik az ízlés, és rögzülnek a táplálkozási minták, valamint a táplálkozási magatartás is. A NESTLÉ és a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által végzett kutatásból kiderült, hogy a magyar iskolás gyermekek 25 százaléka elhízással küzd. A gyakran pszichés problémákat is okozó helyzet azonban megelőzhető.

A NESTLÉ AZ EGÉSZSÉGES GYERMEKEKÉRT PROGRAM keretein belül végzett kutatás rávilágít arra, hogy az egészségtudatosan táplálkozó nők gyermekei nagy valószínűséggel követni fogják ezt a mintát, és előnyben részesítik az otthon látott, megismert ételeket.egészséges-táplálkozás ha a gyermek látja, miből készülnek az ételek, és tisztában van azok jótékony hatásaival, akkor nem idegenként tekint fogyasztásukra. A főzelékek, a nyers és párolt zöldségek éppen úgy megszerettethetők a gyermekekkel, mint a halfélék vagy a sovány húsok. Az egészséges táplálkozás az ételekhez fűződő viszonyról is szól, fontos tehát, hogy szülőként e téren is megfelelő példával járjunk elől.

Az óvodáskorú gyermekek többsége étkezései nagyobb részét az óvodában folytatja, de emellett nagy a felelőssége a szülőknek is abban, hogy a gyermek mennyire táplálkozik egészségesen, a fejlődésének, korosztályának megfelelően. Mivel a gyermekek többnyire együtt esznek a felnőttekkel, így a szülőknek érdemes odafigyelniük arra, hogy az asztalra mindig tápláló ételek kerüljenek, és a menü összeállításánál vegyék figyelembe a gyermekek ízlését és szükségletét is. Ehhez segítséget nyújthat a táplálkozási piramis, ami azt mutatja meg, hogy a különböző táplálékokat milyen arányban lenne ideális fogyasztani.

Ha van rá lehetőség, akkor érdemes a reggeleket közösen indítani, az asztalra pedig kerüljenek teljes kiőrlésű pékáruk, tejtermékek, és természetesen a friss zöldségek, gyümölcsök se hiányozzanak.

949088314540ca23612f96_c3516483

Ez utóbbiak egyébként tízóraira csomagolva is remekül kiegészítik a teljes kiőrlésű kenyérből készült szendvicset. Fontos, hogy felhívjuk gyermekünk figyelmét a bőséges folyadékbevitelre is, ugyanis a kicsik gyakran megfeledkeznek az ivásról. Ha köretkészítésről van szó, akkor megéri elrugaszkodni a hagyományos fajtáktól, és megkóstoltatni a gyermekkel olyan izgalmas ízeket, mint a bulgur, a köles, a kuszkusz, vagy a hajdina. Azok a gyermekek, akik változatosan táplálkoznak, és előnyben részesítik az egészséges táplálkozás alapelveit, jó eséllyel meg tudják őrizni normál testsúlyukat a későbbiekben is.

Közös főzés az egészségtudatosság jegyében

Szülőként megéri ügyelnie arra, hogy időnként a gyermek is részt vegyen a konyhai tevékenységben. A szeletelést, vagy a turmixgép használatát nyilván nem célszerű rá bízni, de egy sor olyan biztonságos munkafolyamat van, melyekben közreműködhet a kicsi.

egeszseges_gyermek_taplalkozas

A közös tevékenység során játékos formában tanítható meg a gyermekek számára, hogy melyik alapanyag miért hasznos. A főzés során az étkezéshez való pozitív hozzáállást is elsajátíthatja a kicsi, így valószínűleg nem kell majd neki külön főzni, hanem nyitottan kezeli az újdonságokat az asztalnál. A közös programként is remek választásnak bizonyuló főzés kitűnő alkalom arra, hogy a kicsi megismerje az egészséges táplálkozás alapjait, amelyeknek köszönhetően egészségesebb felnőtt válhat belőle. A szülői minta az étkezéseket és az alapanyagok körültekintő kiválasztását illetően is kiemelt jelentőséggel bír. A felnőttkori elhízás megelőzésében a gyermekként tapasztaltaknak jelentős szerep jut, így az egészséges táplálkozásra neveléssel több a cél, mint pusztán a gyermekkori elhízás megelőzése. Már hetente egy közös főzés is közelebb vihet az egészségesebb jövő felé.

Az étrendben nagyobb súllyal kell szerepelniük a piramis alján elhelyezkedő élelmiszereknek (teljes kiőrlésű gabonák, zöldségek, gyümölcsök, egészséges zsiradékok), mint azoknak az élelmiszereknek, amelyek a piramis csúcsa felé találhatóak meg. Ezek közé tartoznak például a vörös húsok, illetve a cukrozott és sózott nassolni valók is. Zöldséget naponta legalább 5 alkalommal javasolt fogyasztani, lehetőleg nyersen is, hiszen a főzés során az értékes vitaminok, ásványi anyagok nagy része veszendőbe megy.

A szülők példamutató magatartása rendkívül fontos!! Több amerikai felmérés is azt mutatta, hogy a kisgyermekek, de a nagyobbak többsége is nyitott és hajlik az egészséges étkezést szem előtt tartó szülő szavára, s megfogadja az ételek minőségére és mennyiségére vonatkozó tanácsait, ha az a szülő számára is fontos.

csaladeszik

Különösen igaz ez, ha rendszeresen együtt étkezik a család és a szülő is buzdítja a gyermeket, hogy a zöldség és gyümölcsféléből is vegyen. Sok esetben kitartónak kell lennie a szülőknek, de mindenképpen megéri!!!! Ne legyen TV előtti étkezés, lehetőség szerint jó lenne a Tv reklámok kiiktatása, csábító, rossz hatásuk miatt.

Igyekezzünk az apróság minél többféle érzékszervét (látás, szaglás, tapintás, hallás) is bevonni a megismerés folyamatába. Az adott évszakra jellemző gyümölcsök, zöldségek közös beszerzésekor – pl. piaci látogatás alkalmával – lehetőség nyílik a termények összehasonlítására, a különböző tulajdonságok megtapasztalására (pl. kicsi-nagy, érett-éretlen, kemény-puha, stb.). A vásárolt alapanyagok felhasználásában is részt vehetnek az apróságok – pl. összetéphetik a fejes saláta levelét, figurákat formázhatnak tésztából, összekeverhetik a saláta összetevőket, stb. – de a díszítésbe, tálalásba, terítésbe is bevonhatjuk őket. A kellemes légkörben, együtt elkészített és elfogyasztott étel az étkezéshez való jó viszony alapja.

Kiváló reggelik lehetnek: szendvicsek, feltétnek: zöldségpástétom, húskrém, sovány sonka, tojáskrém, töltött tojás, friss zöld fűszerekkel ízesítve, természetesen nyers zöldséggel kiegészítve, különféle kásák pl. zabkása, kukoricakása, esetleg lehet hozzá adni aszalt gyümölcsöket, de nyerset is.

Tízóraira, uzsonnára: lehet nyers gyümölcsöt magában, néhány szem olajos maggal pl. dió, mandula, stb., natúr joghurttal, sajttal, túróval, nyers idényzöldséget.

Ebéd, vacsora: a zöldségeket levesben is jól használhatjuk. Azoknak a gyerekeknek, akik nem szeretik a darabos zöldségeket, a krémlevesek jó megoldást adhatnak, ahol elrejtjük a zöldséget, viszont a vitamin, ásványi anyag, rost tartalom megmarad. A zöldségeket főzelékként is adhatjuk a gyerekeknek, viszont arra érdemes odafigyelni, hogy szintén ne főzzük agyon a zöldséget, valamint ne használjunk annyi lisztet és zsiradékot a rántáshoz sűrítésképpen, inkább saját anyagával, vagy habarással sűrítsünk. A zöldségeket salátaként is adhatjuk a gyerekeknek. A gabonákat is változatosan fogyasszák, a fehér tészta helyett sokkal jobb a teljes kiőrlésű tészta, barna rizs, emellett az árpa, amaránt, hajdina, quinoa is jó minőségű gabona.

Néhány konkrét példa, mivel válthatók ki a kevésbé, vagy egyáltalán nem egészséges ételek:

                Kerülendő                                             Javasolt
finomított fehér lisztből készült kenyér, pékáruk  –   magas rosttartalmú, teljes kiőrlésű kenyér, pékáru
fehér liszt   –  graham-, rozs-, teljes kiőrlésű búza liszt
fehér rizs   –  barna rizs, köles, bulgur, hajdina, amaránt
zsíros vörös húsok –  sovány vörös hús, szárnyasok bőr nélkül, tengeri halak
túl sok hús  –  hüvelyesek, gombák
zsíros, ízesített tejtermékek    –  natúr joghurt, kefír, sovány sajtok
állati zsiradék     –  növényi olajok változatosan
bő zsírban sült húsok   –  grillezett, párolt, sütőzacskóban sütött húsok
olajban sült burgonya    – héjában főtt, tepsiben, héjában sült burgonya
konzerv    –  friss zöldség
húsleveskocka    –  zöld fűszerek, szárított zöldségek
majonézes mártás      –  joghurtos mártás
háztartási ecet    –  frissen facsart citromlé, balzsam ecet, almaecet, vörösbor ecet
túl sok fehér, finomított kristálycukor – méz, barna cukor, fruktóz, juharszirup, csicsóka sűrítmény, sztívia
nehéz, krémes, cukros sütemények  – könnyű, joghurtos, gyümölcsös sütemények
egyéb édesség pl. csoki, keksz   – friss, aszalt gyümölcs, natúr gyümölcs chipsek
chips, ropi, sós keksz   – natúr olajos magvak, nyers zöldségek, zöldség chipsek
cukros gyümölcslevek, cukrozott szénsavas üdítők, alkohol – tiszta víz, gyógynövényteák, friss és cukormentes rostos levek
túl sok só  – szezámsó, zellersó, fűszersó, zöldfűszerek (bazsalikom, kakukkfű, rozmaring,zsálya, kapor, petrezselyem oregánó, majoranna stb.), citromlé

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: