Haspuffadás esetén így étkezzünk!

A haspuffadás egyre többeket érint, de csak kevesen foglalkoznak a puffadást kiváltó ok kiderítésével. Többnyire a helytelen táplálkozás és a mozgáshiány okozza, de állhat ételintolerancia vagy más betegség is a hátterében.


A lapos has sokak nagy álma, ám csak kevesen tesznek érte valamit. A haspuffadás ma sajnos a lakosság nagy részét érinti, amely esztétikailag és közérzetben is okozhat kellemetlenségeket. Ha hosszabb távon, és egy bizonyos alapanyag (pl. tej, kenyérfélék, cukor stb.) elfogyasztása után jelentkeznek a tünetek, gyanakodhatunk ételintoleranciára vagy -allergiára is, de okozhatja gombás betegség is, ezért mindenképpen javasolt az orvosi kivizsgálás.

Ha viszont rövid ideje áll fenn a probléma, a legtöbb esetben az étrend megváltoztatása és a rendszeres sport csodákra képes. A kellemetlen tünetek elkerülésében az alábbi étkezési tanácsok sokat segíthetnek.

Előzze meg a puffadást a természet erejével

Az étrend átállítása

Kerüljük a rengeteg élelmiszer-adalékot és értéktelen összetevőt tartalmazó késztermékeket. A fagyasztott és cukrozott termékek is megterhelik az amúgy is érzékeny emésztőrendszert. Figyeljük meg, hogy például egyes gabonafélékre és/vagy tejtermékekre, vagy éppen gyümölcsökre reagálunk-e fokozott felfúvódással, így kizárhatjuk az élelmiszer intoleranciát. Összességében részesítsük előnyben a tápanyagokban gazdag bázikus étrendet.

has

Az élelmiszerek helyes kombinálása

Nem arról van szó, hogy az állítólagos gázképzőket – de alapjában véve egészséges élelmiszereket, mint pl. a bab, káposztafélék, hagyma, alma, szilva, cseresznye stb. – kerüljük. Sokkal fontosabb – legalábbis a puffadásra hajlamos emésztőrendszernek –, hogy vegyünk figyelembe bizonyos kombinációs szabályokat. Ekkor ugyanis a nevezett élelmiszerek anélkül fogyaszthatók, hogy felfúvódást okoznának. A táplálékot csak akkor tudjuk helyesen és probléma nélkül megemészteni, ha a helyes sorrendben fogyasztjuk azokat. A megfelelő sorrendet az egyes élelmiszerek emésztési ideje adja. Az étkezéseket először a gyorsan megemészthető táplálékkal kezdjük (pl. gyümölcs), míg a nehezen emészthető ételek maradjanak utoljára (pl. hús).

haspuffadas

Helyes elkészítési mód

A „kritikus” élelmiszerek elkészítésénél használjunk puffadást gátló fűszereket. A lencséhez pl. a római kömény illik, a kenyértésztába pedig tehetünk édesköményt, ánizst, koriandert. Ha száraz hüvelyeseket főzünk, a főzővizet öntsük le róla, mert abban különösen sok puffasztó hatóanyag található.

puffadas_savtultenges.preview-450x265

Béltisztítások

A rendszeres béltisztítás eltávolítja az erjedő ételmaradványokat, harmonizálja a bélflórát, és így biztosítja a felfúvódás enyhítését.

Gyömbér

És amit bármelyik étkezéshez ajánlott használni, az a gyömbér, amely remek béltisztító, fertőtlenítő hatású, támogatja az emésztést, és csökkenti a puffadást. Használjuk frissen reszelve gyömbérteába, őrölt formában pedig fűszerezzük vele ételeinket.

gyomber-az-egeszsegunkert

Pitypangtea

A szélesen elterjedt pitypangnak számos egészségügyi előnye van, amelyekhez a puffadás enyhítése is tartozik. Igyunk pitypangteát, keverjünk friss pitypangot a salátánkba, vagy adjuk a szárított növényt fűszerként a főtt ételekhez.

7.2

Forró víz

Igyunk vizet – amilyen forrón csak tudjuk! Egy fél csésze már elegendő egyeseknél a puffadásellenes hatás eléréséhez.

Édeskömény, ánizs és kapor

Igyunk édesköményteát. A mozsárban frissen tört édeskömény jobb, mint a filteres. Ha szeretjük, rághatjuk is az édesköménymagot, de az ánizs- és a kapormagot is. Ezek összetevői ellazítják az emésztőtraktus izomzatát, és az összegyűlt gáz feltűnésmentesen távozik. Ráadásul friss lesz a leheletünk is.

108677_edeskomeny_mag_600-201510171122

Borsmentaolaj

Keverjünk két csepp borsmenta illóolajat egy fél csésze hideg vízbe, és ezt igyuk naponta 1-2-szer.

Petrezselyem

A petrezselyem is jó szer gázképződés ellen. Adjunk friss vagy szárított petrezselyemzöldet a salátákba, levesekbe, főzelékekbe és burgonyás ételekbe vagy egyéb étkekbe.

Mozgás

Mozogjunk többet! Az emésztőrendszer nem szereti az állandó mozdulatlanságot. Minél aktívabbak vagyunk, annál jobban működik az emésztés, és annál ritkábbak a felfúvódások.

mozgas-446x350

És ami tiltott

Minden olyan alapanyag, amelynek elfogyasztása után puffadás alakul ki, száműzzük az étrendünkből, ahogyan a cukros édességeket, és italokat, még az alkoholt is.

cukrosudito

Egy kis segítség!

• reggel igyunk meg egy pohár meleg vizet vagy zöld teát egy kevés frissen facsart citromlével. A citrom aktivizálja az emésztőrendszert, méregteleníti a szervezetet, puffadásgátló hatású, a benne lévő tápanyagok és vitaminok pedig segítik a zsírégetést.

• tízóraira fogyasszunk citrusféléket, trópusi gyümölcsöket, melyek természetes savtartalma szintén segíti az emésztőrendszer munkáját. A bennük található enzimek és tápanyagok serkentik az emésztést, ezáltal sokkal könnyebbnek érezhetjük magunkat. Együnk nyersen, önmagukban, vagy egy kevés gabonaitallal, turmix formájában.

• ebédre együnk vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag salátákat, melyek rostban gazdagok, így segítik az emésztést, és eltávolítják a bélrendszerben lerakódott salakanyagokat is. A salátákhoz keverjünk lúgosító hatású gabonákat, melyek szintén magas rosttartalmúak, és mint egy kefe söpörnek végig és tisztítják ki a bélrendszert. A leginkább ajánlott a köles, a barna rizs, és a quinoa is.

• délután, ha ránk tör az édesség iránti vágy, ne a cukros desszertek után nyúljunk, hanem együnk olajos magvakat, melyek még agyteljesítményünket is serkentik. Rágcsálhatunk még nyers zöldségeket is, például sárgarépát, de az alma és a körte is segít elűzni a haspuffadást.

• vacsorára se terheljük meg a gyomrunkat, együnk könnyű zöldségeket párolt vagy sült hallal. Egészséges, tápanyagban gazdag ételek, amelyek nem puffasztják a hasat, annál inkább látják el megfelelő tápanyaggal szervezetünket. Vacsorára édességet már ne fogyasszunk.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: