Olaszos, ízletes, és egészséges!

A mediterrán országok híresen egészségesebbek nálunk, és ezt nem csupán a rengeteg napfény, a tenger közelsége teszi, de a táplálkozási szokások is nagyban hozzájárulnak ehhez.

Az átlagosan alacsonyabb koleszterinszintet a kevesebb, illetve zsírszegény húsokkal, a rengeteg zöldséggel és gyümölccsel, valamint a magasabb halfogyasztással érik el. A mediterrán országok közül pedig a gasztronómiai élvezet szempontjából legkiemelkedőbb vita nélkül Olaszország.

mediterran

Tudni kell azonban azt is, hogy az olaszok nem kifejezetten a pizzától és a fagyitól válnak egészségesebbé: a rengeteg zöldség, sajt, hal, gyümölcs, a durum búzából készült tészta és az olívaolaj teszik azzá.

A súlyosan szívbeteg Pierre Fontaine több infarktus, műtétek, majd egy pacemaker beültetése után  végre megtalálta az egészséghez vezető utat. A megoldás számra az olasz konyha volt. A 63 éves nyugdíjas rendőr, örömmel nyilatkozta egy internetes portálnak, hogy három hónap alatt több mint négy kilót fogyott, ismét jó méretűek a régi ruhái, és tökéletesen jól érzi magát a bőrében. A Montreali Kardiológiai Intézet orvosai ajánlották neki, hogy gyógyulása érdekében vegyen részt egy kísérletben. Az Intézet kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy a mediterrán – elsődlegesen az olasz – étrend mennyire hat jótékonyan a szív- és érrendszeri megbetegedésektől szenvedők egészségére. A kísérlet egyértelműen bebizonyította, hogy ez a konyha, mely zöldségben, gyümölcsben, halban és olívaolajban gazdag, csökkenti a szívrohamok kialakulásának valószínűségét, illetve csökkenti a problémák súlyosságát is.

Csak nézzük meg az olasz hölgyeket! 🙂 Egy angol orvosi lapban megjelent adatok szerint  az olasz nők testtömegindexe az 1980-ban mért 25,2-ről 24,9-re csökkent az 1990-es évekre, majd a kétezres években már csak 24,8-as értéket mutatott, amivel jócskán eltér a magyar hölgyek súlyméreti adataitól. A testsúlycsökkenés hátterében persze az egészséges étrend állhat, ami az olasz nők esetében sokak szerint a mediterrán diétát jelenti. Természetesen nem csak az étkezésnek, hanem az életmódnak is hatalmas szerepe van.

1265280377dagi

Az olasz gasztronómia méltán híres világszerte és gyökerei egészen a római birodalomig nyúlnak vissza. Az olasz ételek elkészítése szerencsére roppant egyszerű, és kevés időt vesz igénybe. Ráadásul a tudomány jelenlegi állása szerint a mediterrán népek élnek a legegészségesebben a világon. Lessünk hát el néhány konyhai praktikát tőlük!

  1. Vegyünk szezonális,friss alapanyagokat!

Az olasz ételektől függetlenül mindig olyan összetevőket vásároljunk, amelyeknek éppen szezonjuk van, hiszen a friss alapanyag az egyik legfontosabb az egészséges ételek készítéséhez. Friss alapanyagok használatával az ételeknek karakteresebb lesz az íze, így kevesebb zsiradékot illetve sót kell használni az ízek fokozása érdekében.

  1. Ne vigyük túlzásba a tésztát!

Ha tésztát főzünk, vigyázzunk arra, hogy személyenként ne együnk többet 120 g-nál. Figyeljünk arra is, hogy a tésztát ne főzzük túl, legyen inkább al dente (roppanós), hiszen így a glikémiás indexe is sokkal alacsonyabb. Érdemes azzal is tisztában lennünk, hogy a csőtészta és a penne sokkal több szószt képes felszívni, mint a többi tésztafajták.

pasta1

  1. Használjunk olívaolajat!

Az ételek elkészítéséhez használjunk jó minőségű olívaolajat, hiszen sokkal egészségesebb, mint bármelyik sütőolaj, margarin vagy vaj. A szűz olívaolaj omega-3 zsírsavakat tartalmaz, és kiváló antioxidáns-forrás.

olio olive

 

  1. Együnk halat!

Próbáljunk meg minél több halat fogyasztani, egy héten legalább két alkalommal. A hal nagyon fontos része az olasz konyhának. Jó minőségű fehérjét tartalmaz, omega-3 és -6 zsírsavakban gazdag, és nagyban hozzájárul a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának csökkentésében.

  1. Éljük meg az étkezéseket különleges eseményként!

Olaszországban minden étkezés nagy alkalom, így értékelik az ételeket, amiket elfogyasztanak. Az étkezések általában családi és baráti körben történnek, tehát kerüljük a TV előtti vacsorákat és minden olyan körülményt, ami zavaró lehet, és eltereli a figyelmet az ételekről, no és persze az elfogyasztott ételek mennyiségéről.

csaladi-ebed

  1. Desszertként fogyasszunk gyümölcsöket!

Az olaszok közkedvelt desszertje a friss gyümölcstál. Próbáljunk mi is a szezonnak megfelelő gyümölcsöket vásárolni, így könnyen és egészséges formában elégíthetjük ki cukor utáni éhségünket.

  1. Készítsünk egyszerű salátaönteteket!

A salátákhoz használjunk jó minőségű balzsamecetet egy kis olívaolajjal, így egészséges öntetet adhatunk salátánkhoz. Kerüljük a magas kalóriatartalmú önteteket és a majonézt

Nem lehet eleget hangsúlyozni, hogy az elfogyasztott étel mennyiségén van a hangsúly az alakunk megőrzése szempontjából. Az, hogy valaki minden nap eszik tésztát, még nem jelenti azt, hogy növekedni fog a súlya, ha figyel, hogy durum vagy teljes kiőrlésű tésztát válasszon és a feltét sem mindig zsíros-húsos szósz. Ha a napi ideális kalória-, zsír-, szénhidrátbevitelt figyelembe vesszük, nem kell attól tartani, hogy meghízunk az olasz ételektől. 🙂

Ebben a bejegyzésben szerettem volna bemutatni nektek az olasz étkezés szokásait, alapjait. Megosztani praktikákat amiket otthon is tudtok alkalmazni. A receptek később jönnek(mert igen avval is készülünk.. 🙂 ), illetve az olasz étterem szerelmeseinek is hozok egy kis meglepetést

Reklámok

Olaszos, ízletes, és egészséges!” bejegyzéshez egy hozzászólás

Új írása

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: