Hogyan táplálkozunk az Őszi hónapokban?

Ez a szépséges, levélsárgulós időszak általában kedvez a sportolásnak, a fogyókúrának. Nincs túl meleg, de még a hideg sem köszönt be, ezért sokan érzik úgy: itt az ideje összekapniuk magukat, leadni pár kilót, mozogni, „újrakezdeni”.

Ne csak a szépség miatt diétázz! A tavasz és az ősz remek alkalom a megtisztulásra. A nyáron kemény munkával megszerzett darázsderék megőrzéséhez, majd tavasszal a télen szervezetedben felhalmozódott méreganyagok eltávolításához kitűnő alkalom a tavaszi/őszi méregtelenítés.

oszi_sportok

Bár a nyár és sok friss zöldség, gyümölcs búcsúzik, az őszi diétáknak kifejezetten kedveznek a szezonális fajták. A körte, az alma, a szőlő és a szilva télen is ellátnak majd tápanyagokkal akár fagyasztva, akár befőttként-lekvárként (csak kevés cukorral!) eltéve.

A természet „okosan van kitalálva”: minden évszakban azok a gyümölcsök, növények teremnek meg, amelyek kifejezetten jót tesznek az adott időszakban testünknek. Így étrendünk számottevő része álljon az idény kínálta finomságokból: ételeinkhez használjuk alapanyagul a sárgarépát, fehérrépát, burgonyát, gombát, karfiolt, póréhagymát, céklát. Tízóraira, uzsonnára és desszertként együnk almát, körtét, szőlőt, szilvát, birsalmát, fügét, gesztenyét és olajos magvakat.

almak_level

Az alma salakképző anyagokat (cellulóz, pektin) juttat a szervezetbe, amelyek fontos szerepet játszanak a koleszterin, valamint a szervezetben keletkezett vagy oda bejutó toxikus, esetleg rákkeltő anyagok, mérgező nehézfémek kiürülésének elősegítésében is. Ez a gyümölcs nemcsak finom, de remekül tisztítja a beleket is, eltávolítja a salakanyagokat, ezáltal az agyagcsere is felgyorsul – melyre ugye szükségünk van a fogyókúra során. Az alma segít abban is, hogy a vércukorszint ne ingadozzon.

A körte, mely szintén nagy kedvenc ősszel, ugyancsak hozzájárul a fogyáshoz – az őszi diéta remek kelléke. A körtének köszönhetően kevesebb kalóriát viszünk szervezetünkbe. Ráadásul finom, emésztés-segítő, méregtelenítő, telítő gyümölcs.

oszi_gyumolcsok

A szőlőben sok a C-vitamin, a folsav és a biotin. Ezek mellett pedig tartalmaz foszfort, káliumot, kalciumot, nátriumot, vasat és cinket is. Magja telítetlen zsírsavakat tartalmaz, ezért fájdalomcsillapító hatása van, továbbá gyorsítja az anyagcserét.

Rengeteg B vitamint, ásványi anyagot és élelmi rostot is bőséggel tartalmaz az ősz egyik legízesebb gyümölcse, a szilva. És ez még hagyján, de megakadályozza a zsírpárnák kialakulását is, alacsony savtartalmánál fogva hamar telítettség, jóllakottság érzést vált ki.

alma-zeller-cekla-repa-fuveszblog

A sárgarépa, a sütőtök, a petrezselyemgyökér, a zeller, a cékla és a káposztafélék mind-mind télálló zöldségek, azaz a kemény mínuszok hatására sem csökken jelentősen a tápanyagtartalmuk.

Az antioxidáns és immunerősítő hatású C-vitamint paprikából készült ételekkel (pl. paprikasaláta, lecsó) és a citrusfélékkel biztosíthatod. A savanyú káposzta a C-vitaminon kívül pantoténsavat is tartalmaz, télen bőven ehetsz belőle!

savanyu_kaposzta

Fontos, hogy az őszi napfényt is kihasználd, hiszen ez a D-vitamin-képződés mellett a szervezet kalcium-foszfor háztartásának egyensúlyát, valamint ezen ásványi anyagok felszívódását és a csontokba való beépülését is elősegíti. A D-vitamin egy részét ősszel–télen friss hal és tojás fogyasztásával is pótolhatod.

Nézzünk egy pofon egyszerű példát

  1. nap

Reggeli: Turmixolj össze 1 db körtét és 200 ml 1,5 %-os tejet, majd adj hozzá 2 ek natúr müzlit.
Tízórai: 1 kis fürt szőlő
Ebéd: 1 szelet grillezett csirkemellfilé sült zöldségekkel (paprika, hagyma, zöldbab)
Uzsonna: 1 db Túró Rudi
Vacsora: 1 szelet teljes kiőrlésű kenyér, 1 pár virsli, 1 db paradicsom

  1. nap

Reggeli: 1 db korpás kifli, 2 vékony szelet pulykamellsonka, 1 db zöldpaprika
Tízórai: 200 g szilva
Ebéd: spenótfőzelék (a habarást teljes kiőrlésű lisztből és joghurtból vagy kefirből készítsd!), 1 db főtt tojás
Uzsonna: 1 db müzliszelet
Vacsora: 300 g párolt brokkoli, kevés reszelt sajttal megszórva

  1. nap

Reggeli: 2 szelet korpás kenyér paradicsom- és paprikakarikákkal, ráolvasztott mozzarellával
Tízórai: 200 ml paradicsomlé, 2 szelet extrudált kenyér
Ebéd: vegyes saláta (paradicsom, paprika, főtt tojás, retek, zöldsaláta, uborka) olívaolajos-ecetes dresszinggel, 1 szelet grillezett pulykamell
Uzsonna: 1 db nagy körte
Vacsora: 1 tányér burgonya krémleves snidlinggel megszórva, 1 db puffasztott rizs-szelet

Ha a fogyás is célunk, a tisztítókúrát végezzük pékáruk nélkül: két hétig az idénygyümölcsökön-zöldségeken kívül csak fehérjét fogyasszunk. Ha fogyni nem, csak méregteleníteni szeretnénk, szénhidrátigényünket teljes kiőrlésű termékekből fedezzük. Ha a lassúbb ütemű fogyás a célunk, szénhidrátból egy keveset fogyaszthatunk reggelire és ebédre – a vacsora álljon csak fehérjéből és zöldségből.

A sovány húsok, tejtermékek is beépíthetők az étrendbe, ám a valódi tisztuláshoz inkább húsmentes étrendet kövessünk, és fehérjéből is érdemes minőségi, magas értékű fehérjét fogyasztani – erre a legalkalmasabbak a fehérjeturmixok. Vigyázzunk: sok adalékanyagtól hemzsegő, cukorral dúsított fehérjeport is kínálnak a polcok, amelyek mindenre jók, csak épp tisztításra és fogyásra nem.. A legjobb orvosi háttérrel rendelkező terméket választani.

Kövess minket mert minden héten megosztunk veletek finom “őszi” recepteket is amiket ti is eltudtok készíteni otthon 🙂 Ha szeretnél személyes tanácsadást keresd fel üzletünket vagy írj nekünk 🙂

http://testalakito.hu/kapcsolat

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: