Milyen legyen az egészséges téli táplálkozás?

A téli időszakban nagyon sokan túlzásokba esnek étkezés terén, mert a hideg és a szürkeség miatt az örömforrás a kakaó, a forró csoki, egy jó meleg sajtos pogácsa és társaik. Ezekkel aztán könnyen fel lehet szedni néhány kilót, ráadásul a rendszeres fogyasztásuk nem is túl egészséges.

A téli időjárás arra utasítja szervezetünket, hogy minél több olyan táplálékot vegyen magához, mellyel a hideg elleni védelmet biztosítani tudja testünk számára. Ezért többnyire azokat az ételeket részesítjük előnyben, melyek több kalóriát jelentenek, mint amennyire valójában szükségünk lenne. Ennek ellentételezésére kell tudatosan figyelnünk!

Fontos, hogy rostban gazdag legyen a táplálkozásunk, ezért minden nap együnk friss zöldséget és gyümölcsöt. Különösen ajánlott a cékla, a sárgarépa, a fejes káposzta, az alma és citrusfélék fogyasztása.

Télen kell több C-vitaminban gazdag gyümölcsöt fogyasztani, hiszen ezzel erősítjük immunrendszerünket. Segítheti az emésztőrendszer működését a teljes kiőrlésű pékáruk, olajos magvak fogyasztása is.

teli_leves_n

Nehéz, zsíros ételek helyett válasszunk minél többet az úgynevezett “melegítő” ételekből, ilyen a köles vagy a zab. A belőlük készült kásák könnyen elkészíthetőek és segítenek, hogy jobban bírjuk a hideget, és közben az emésztőrendszerünket sem terhelik le.

Ne feledkezzünk meg arról a fontos alapelvről sem, hogy a lassan termő zöldségek sokkal több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, mint gyorsan termő társaik.

A tél legnépszerűbb zöldségei a következők:

karalábé, karfiol, burgonya, sárgarépa, fejes, vörös és kelkáposzta, petrezselyemgyökér, sütőtök, cékla, jégcsapretek, fekete retek, metélőhagyma (snidling), póréhagyma.

5a543e0e7454c418a37d

A növényi fehérjében gazdag hazai kedvencek a szárazbab, a lencse és a sárgaborsó. Nagy előnyük, hogy változatos, zsírszegény ételek készíthetők belőlük. Étrendünkbe hetente egyszer, esetleg kétszer iktassuk be őket kisebb mennyiségben – ne feledjük, hogy  a hüvelyeseknek nagy az energia- és szénhidráttartalmuk.

A hazai gyümölcsök közül a téli alma, téli körte és a birsalma említésre méltó. Értékes rostforrások, különösen a birsalma. Az alma- és körtefélék energia- és szénhidráttartalma kicsi, ezért mindenki, még a cukorbetegek is betervezhetik étrendjükbe

a-legegeszsegesebb-gyumolcsok-telen

Az egzotikus gyümölcsök közül megfizethető áron citromot, grapefruitot, kivit, mandarint, narancsot és banánt vásárolhatunk. Ez utóbbi kivételével a felsoroltak a legjobb téli C-vitamin-források, közülük is kiemelkedően sok C-vitamin van  a kiviben.

Nem szabad elfelejtkezni arról sem, hogy a zsírban oldódó vitaminok (A-, D-, E-, K-vitamin) megfelelő mennyiségét leginkább állati eredetű táplálékkal vihetjük be szervezetünkbe. Ezért étrendünk naponta tartalmazzon kis mennyiségben húst vagy felvágottat.

Mivel a nagykabátok alatt nem látszanak annyira a felesleges kilók, mint például egy nyári ruhában, hajlamosak vagyunk elengedni magunkat, többet eszünk, és sokszor egészségtelen ételeket. Ilyenkor is próbáljunk odafigyelni magunkra és csokoládé helyett együnk meg inkább egy narancsot, egy almát vagy bármilyen más gyümölcsöt.Érdemes odafigyelni a téli egészséges táplálkozásra – tudatosan – hiszen a tél elmúlik, és nem marad más vissza, csak a felesleges kilók, a fáradtság és a vitaminhiány!

157386-775x400

Vitaminokra a bőrnek is szüksége van. A téli hideg levegő és a szél bőrünket kiszárítja, ami különösen az arcon és a kézfejen érezhető. Folyadék, A-, és E-vitamin hiányában ezek a tünetek még erősebbek lehetnek. Az A-vitamin lassítja a ráncképződést, és segíti a bőrsejtek megújulását, míg az E-vitamin a káros ultraibolya sugaraktól véd, és segít megőrizni a bőr nedvességtartalmát.

Ahhoz, hogy bőrünk télen is szép maradjon, étrendünkből ne hagyjuk ki az A-vitamin forrásnak számító tejtermékeket, húsféléket, tojást, a jelentős E-vitamin tartalmú olajos magvakat, száraz hüvelyeseket, növényi olajokat, és emellett igyunk naponta 1,5-2 liter folyadékot (víz, ásványvíz, tea, natúr gyümölcs, vagy zöldséglevek). A fent említett vitaminok a kozmetikumok nagy részében is megtalálhatóak.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: