Szezonális zöldségek-gyümölcsök naptárral

Jellemzően a szezonális, helyben termett zöldségek, gyümölcsök a legolcsóbbak, és nem utolsó sorban a legegészségesebbek. Rengeteget spórolhattok, ha ezeket keresitek!

Ezért nem árt tisztában lenni vele, mikor, mi terem, illetve meddig rakható el. A táblázatban nagyon sok zöldség, és gyümölcs megtalálható, nyomtassátok ki és tegyétek valami jól látható helyre a konyhában.

ideny_zoldseg-gyumolcs_tablazat

Minden évszakban részesítsd előnyben az aktuális idénynövényeket! Ezzel több szempontból is jót teszel a környezettel és egészségeddel:

  • Az idénynövényeket nem kell távoli országokból, több ezer kilométer távolságból importálni, megspórolva így a hosszú szállítás okozta környezetszennyezést.
  • Az idényüket élő zöldségeket és gyümölcsöket nem kell mesterséges szerekkel és mesterséges fénnyel mesterségesen érlelni, nem kell éretlenül leszedni, “mert majd úgyis megérik a hosszú út alatt”.
  • A természetes körülmények között növekedett zöldségben és gyümölcsben több a tápanyag, vitamin.

A táblázatunk szerint májusban ezeket a zöldségeket, és gyümölcsöket érdemes fogyasztani:

  • alma
  • bab1506607_10208228178288790_86790904149956171_n
  • brokkoli
  • burgonya
  • cékla
  • cseresznye
  • cukkini
  • eper
  • fejes saláta
  • retek
  • karfiol
  • petrezselyemepres-muffin-fehercsokival
  • sóska
  • spárga
  • spenót
  • szamóca
  • uborka
  • zöldborsó

Ha a szezonalitásnak megfelelően táplálkozol, a környezetet is kíméled. Nem kell sok ezer kilométerről szállítani az élelmiszereket és támogatod a helyi termelőket! Lássunk egy-két zöldséget, és gyümölcsöt, miért is érdemes fogyasztani őket, és milyen szuper étel készíthető belőlük! 🙂


Brokkoli

Az élénk zöld színű zöldség számos értékes tápanyagot rejt, segít a fogyókúrában, az öregedést is lassítja, sőt még a daganatos megbetegedések ellen is segítséget nyújthat. Magas ásványi anyag tartalma miatt igen egészséges: kálium, kalcium, magnézium, nátrium, vas, cink és foszfor is található benne. Emellett A-, B1-, B2-, B6-, C-, és E-vitamint is tartalmaz.

brokkoli_1
A többi káposztafélével egyetemben a brokkolinak is jelentős szerepe van a rákos megbetegedések ellen. A benne található tápanyagok segítenek megelőzni, megállítani, sőt akár visszafordítani a daganatok kialakulását. Nőknél legfőképpen a mell-, és a petefészekrák, valamint az áttét képződésének esélyeit is csökkenti.

A brokkoli a méregtelenítésben is segítségünkre lehet, támogatja a méregtelenítésben szerepet játszó enzimek működését, így a szervezet könnyebben megszabadul a káros anyagoktól. Valamint alacsony kalóriatartalma végett – 100 g főtt brokkoli 20-30 kcal – a fogyókúrázóknak is remek étel lehet. Számos jó tulajdonsága mellett még az öregedést is lassítja, így könnyebben megőrizhetjük fiatalságunkat.

Felhasználás előtt alaposan mossuk meg, célszerű hosszabb ideig áztatni. Vajon párolva, köretként, főzelékként vagy leves formájában is fogyaszthatjuk, de elkészíthetjük lesütve, sajttal megszórva.


Recept Tipp:

Brokkoli fasírt

 

brokkoli-lepeny


Eper

Az eper a tavasz egyik legelsőként termő gyümölcse, ráadásul nem kell külföldről hozatni, akár saját kiskertünkben is megterem. Jó tudni, hogy nem csak finom, de nagyon egészséges és a szépségünk otthoni ápolásában vagy akár a fogyókúrában is nagyon hasznos lehet!

Több mint háromszáz értékes hatóanyag található benne, magasabb a C-vitamin tartalma, mint a narancsnak vagy a citromnak. Azt csak érdekességként említem, hogy nem csak a gyümölcse, de a levele is gyógyhatású. A legkézenfekvőbb hatása, az, hogy egy meleg napon oltja a szomjat, mivel lédús gyümölcs. Fehérjét, növényi zsírt, szénhidrátot, magnéziumot, káliumot, mangánt és rostot tartalmaz, de a kalóriája alacsony, ezért ideális fogyókúrázóknak is.

eper

Kiváló vértisztító, baktériumölő, E-vitamin tartalmának köszönhetően serkenti a méregtelenítő folyamatokat, ezáltal megelőzhetjük, vagy eltüntethetjük egy szamócakúrával a cellulitist, fokozza a vérkeringést, nyugtatja a gyomrot.

Gyermeket tervezőknek, kismamáknak az eper magas folsavtartalma miatt ajánlott. De tartalmaz jódot is, amely nélkülözhetetlen a magzat hormonális rendszerének fejlődéséhez, valamint szerepe van a gyermek jövendő értelmi szintjének kialakításában, sőt a várandósság megtartásában is.

Recept Tipp:

Epres-csokis-zabpelyhes muffin

 

epres bananos muffin

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: