Őszi egyensúly?Igen!

Az ősz a betakarítás, az aszalás, a télre való felkészülés időszaka. A természet visszahúzódik, lehullanak a fák levelei, az állatok felkészülnek a hideg időre, “feltankolnak” élelemből.

Ezekhez a változásokhoz alkalmazkodunk mi emberek is. A meleg őszi időt még a könnyebb ételek fogyasztása jellemzi. Érdemes minél több gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, amíg lehetőség van erre, mert a téli hónapok során nem jutunk elegendő friss növényhez.

oszi-hetparancsolat-1

A tárolással, fagyasztással, vagy akár természetes tartósítással megőrzött gyümölcsök és zöldségek –bármennyire körültekintőek vagyunk is­-, a hetek, hónapok során jelentősen veszítenek vitamintartalmukból.

Ahogy egyre hűvösödik, előtérbe kerülnek a melegítő hatású ételek. Ezek abban segítik szervezetünket, hogy felmelegedjen, hőt tároljon és felkészüljön a télre. Energiát adó, de egészséges ételeket fogyasszunk. Szervezetünk ösztönösen reagál, a hideg napok beköszöntével kevésbé kívánja a hűtő hatású ételeket (hideg ételek, tejtermék).

Fázós napokra gabonát!

Gabonákból kenyeret, kenyérfélét otthon is készíthetünk. A liszt alkalmazásánál törekedjünk a teljes kiőrlésű búza- vagy tönkölybúzaliszt minél nagyobb arányú alkalmazására. Melegítő hatású gabonák: zab, rozs, köles, hajdina.

A kölest köretként vagy édességként is használhatjuk, mely azon kívül, hogy lúgosít, erősíti az immunrendszert, és melegíti, tisztítja a lépet.

köleskása

Hüvelyesek

A hüvelyeseket akár szuper élelmiszernek is nevezhetnénk, hiszen amellett, hogy olcsók és mindenki számára könnyen elérhetők. A hüvelyesek (bab, borsó, lencse) fehérjében gazdagok, gabonafélével kiegészítve teljes értékű fehérjét alkotnak. Érdemes kipróbálni a feledésbe merült vagy kevéssé ismert fajtákat is, például: csicseriborsó, vörös lencse, mungó bab, aduki bab.

huvelyesek

Magas fehérjetartalmuknak köszönhetően önálló fogásként is fogyaszthatjuk, a hús kiváltására igen alkalmasak. A vegetáriánusok, vagy vegánok étrendjében ideális és alapvető fehérjeforrásnak számítanak. Húsmentes étrend esetén figyelni kell a hüvelyesek aminosav-tartalmára, ugyanis a húsokkal ellentétben nem számítanak teljes értékű fehérjeforrásnak. Ez annak köszönhető, hogy amíg a húsokban minden esszenciális fehérje egyaránt megtalálható, addig a hüvelyesekben néhány aminosav (például a metionin) kisebb mennyiségben van jelen.

Zöldségek

Jól tárolható, vermelhető zöldségek: sárgarépa, zeller, petrezselyemgyökér, paszternák, burgonya, fekete retek, cékla, sütőtök, hagyma.

A káposzta, fejes káposztaként vagy savanyított formában is szerepelhet a konyhában. A savanyú káposzta magas C-vitamin tartalommal rendelkezik. A leveles növények (saláták, füvek) fogyasztását télidőben felváltják az algafélék.

vitamindus-zoldsegekkel-a-betegsegek-ellen

Noha a fogyasztói társadalom igényei miatt ma már egész évben kapható brokkoli az üzletek polcain, a növény szezonja valójában ősszel van. Fogyasztása azért különösen alkalmas, mert szinte egyedüli zöldségként tartalmaz egy olyan különleges összetevőt – a kemopreventint –, amiről kutatások bizonyítják, hogy képes megelőzni a daganatok kialakulását, mert hozzásegíti szervezetünket a rákos sejtek elpusztításához. Mindeközben kiváló méregtelenítő hatása is van!

A cékla az őszi szezon egyik kincse, ami elképesztő vitaminbomba, ezen felül pedig olyan nagyszerű zsírégető- és emésztéssegítő hatással is bír, aminek köszönhetően kevés jobb méregtelenítőt találhatunk nála ebben az időszakban. Segít ezen felül a vérszegénység gyógyításában, de elősegíti a szervezet oxigénfelvevő képességét is. Egy kis sárgarépával kevert turmixból kiemelkedő májtisztítót készíthetünk!

sutotok

A sütőtök az egyik legjobb dolog az őszben, azonban mégis csak nagyon kevesen használják ki a benne rejlő lehetőségeket, az ízletes zöldségből ugyanis mennyei ételek készíthetők. Süssük meg szimplán, tálaljuk köretként vagy krémlevesként, a tök nagyon jó méregtelenítő, ezen felül elképesztően sok vitamint-, illetve ásványi anyagot tartalmaz, méghozzá az antioxidánsok és az omega-3 zsírsavak mellett. A sütőtök kiemelkedő hatást gyakorol az elhangzottakon túl a bőrre és a szemre, de csökkenti a vérnyomást, és a rákkeltő folyamatokat is hatásosan gátolja.

Gyümölcsök

Télen is eltartható fajták: alma, körte, birsalma

Talán nincs is olyan ember ezen a világon, aki ne szeretné a körtét, az ősz egyik slágergyümölcsét, ami az almához hasonlóan nem csak rendkívül finom, hanem a kérdéses évszakban érik, ezen felül pedig rengeteg nyavalyára jelent természetes gyógyírt. Különösen hatásos gyomor- és vesebajokra, de a csontok és az izmok állapotára is jótékony hatást gyakorol, sőt mi több, kiválóan gyógyítja a bélhurutot, miközben gyorsítja az emésztést, egyszóval tisztítókúrák során is alkalmas a fogyasztása.

körte alma

Az almát bizonyára mindenki ismeri és szereti, hiszen ismerjük a mondást: napi egy alma, az orvost távol tartja. Mindennek kutatások igazolják a valóságalapját, így valóban érdemes sokat enni belőle, hiszen kiváló immunerősítő, ezen felül nagyszerű daganatmegelőző hatással is rendelkezik azáltal, hogy megköti a bélben a rákkeltő anyagokat, így csökkenti többek között a vastagbéldaganatok kialakulásának lehetőségét is. Mindezen túlmenően gyulladáscsökkentő és májvédő hatása is ismert.

Déligyümölcsök: banán, narancs, grapefruit, citrom, kivi, ananász

Aszalt gyümölcsök: mazsola, datolya, aszalt sárgabarack, aszalt meggy, áfonya stb.

Gesztenye

A gesztenye az ősz elengedhetetlen kelléke, nem csak finom, de nagyon egészséges is, számos módon elkészítheted, szervezeted mindenképpen meghálálja. Jótékony összetevőinek köszönhetően segít a fogyásban, és a salaktalanításban! A gesztenye alacsony zsírtartalmának hála kiváló éjszakai csemegének számít, bátran fogyaszthatod, ha valami könnyed finomságra vágysz. A gyümölcs B-vitaminjai elengedhetetlenek az egészséges anyagcseréhez, energiát ad, és az új vörösvérsejtek kialakulásában is szerepet játszik.

1

Ennek a finom őszi gyümölcsnek az ásványi anyag tartalma hihetetlenül magas, többek között mangánt, rezet, és káliumot is találhatunk benne. Kisebb adagban foszfor, magnézium, cink, és kalcium szintén jelen van. A benne található fehérje nagyon jó minőségű, összehasonlítva a tojással jóval könnyebben felszívódik az emberi szervezetben.

Ha belefáradtál, hogy íztelen korpából, és gabonából szerzed be a napi mennyiséget, ezzel a finom gyümölccsel is helyettesítheted őket. Így javíthatod az emésztését, sokáig fenntarthatod a telítettség érzetét, és fokozhatod a szervezeted inzulintermelését, emellett segíti a bélmozgást.

A meleg napok elmúltával csökkentjük a nyers zöldség ételek és a gyümölcssaláták fogyasztását. Ezzel párhuzamosan több aszalt gyümölcsöt és olajos magvat fogyasztunk. Édességként készítsünk aszalt gyümölcsökből, sütőtökből, gesztenyéből készült gabonás desszerteket.

Levesek közül a hosszabban főtt, tartalmasabb, sűrűbb fajtákat választjuk: bableves, lencseleves, sütőtök krémleves stb.

 

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com. , Anders Noren fejlesztésében.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: